Antonio Maria Zanettis karikatyr av kastratsångaren Antonio Maria Bernacchi (1685–1756) från 1723. Bernacchi var en av de mest kända kastratsångarna och han var mycket populär i Venedig där han uppträdde i 20 operor perioden 1712-24. Bernacchi var troligen lika tekniskt skicklig som ’Farinelli’ och när han slutade sjunga opera 1736 bildade han en sångarskola i Bologna som utbildade många ledande sångare, män som kvinnor. Mary Granville skrev 1729 att han hade ett stort omfång och att rösten var fyllig och klar men inte lika behaglig som ’Senesinos’. Hon ansåg att Bernacchis teknik och sångstil var bättre men att han var stor och fet som en spansk abbot. Karikatyren ovan driver med Bernacchis storlek och hans förkärlek för improvisation och tekniskt avancerad gorgia med koloraturer som virvlar runt Kampanilen på Markusplatsen i Venedig. Bilden är en koncis sammanfattning av 1700-talets skolade kastratsång: italiensk och präglad av blixtsnabb improvisation, drillar och andra figurer. © Public domain.